Sök:

Sökresultat:

804 Uppsatser om Nästa generation - Sida 1 av 54

Generation Z : Den sökande generationen / Generation@ / Netgeneration

Andledningen till att vi valt att undersöka Generation Z Àr för att vi som blivande studie- och yrkesvÀgledare kommer arbeta med dessa ungdomar. Generation Z Àr fortfarande unga men det hindrar dem inte frÄn att vara uppkopplade pÄ olika sociala medier. Aldrig tidigare har en generation haft sÄ enkelt att hitta vad de söker efter. Den hÀr generationen ligger i vÄrt intresse eftersom vi som framtida studie- och yrkesvÀgledare ska mer försöka knyta ihop sÀcken med all information som ges..

Generation Y i Managementkonsultbranschen: Strategier för att attrahera och behÄlla 80-talisterna

Management consulting firms are dependent on attracting and recruiting new talents since the human capital has a vital role in these types of organizations. In the following years a new generation, Generation Y, will to a large extent enter the labour market. According to several studies this generation has different characteristics than older generations.This thesis examines management consulting firms? views of Generation Y and which strategies they use to attract and retain the generation. The fact that the subjects are unexplored led the authors to conduct a qualitative study of seven management consulting firms through in-depth interviews.

GENERATION Y : Attrahera, behÄlla och leda i byggbranschen

Within the next ten years, the largest generationchange ever will take place in the Swedish constructionsector. The purpose of my study is to examine themajor differences between "Generation Y" and previousgenerations. This is done in order to find out how theNCC will attract the employees of the next generation,manage them at work and finally be able to keep theemployees that has been trained internally over alonger period of time.Previous research has been based on theories ofGeneration Y in general. It investigates the distinctivecharacteristics and qualities of the generation, andalso how their upbringing may have shaped them intowhat they are. Three respondent groups wereinterviewed: Engineer students of "Generation Y",officials at NCC belonging to "Generation Y" andmanagers at NCC.The results of the study show that "Generation Y"differs from previousgenerations, and how they differ.

Lojalitet till arbetsplatsen : Skillnader mellan generation Y och generation babyboomer

Syftet med studien var att undersöka om lojaliteten till arbetsplatsen skilde sig Ät mellan generation Y och generation babyboomer. UtgÄngspunkten för lojalitet var Meyer och Herscovitchs (2001) teori dÀr lojalitet delas in i tre lojalitetsdimensionerna affektiv, pÄgÄende och normativ lojalitet. Med bakgrund i teorin skapades hypoteserna att (1) det finns en skillnad i lojalitet till arbetsgivaren mellan generation Y och generation babyboomer, att (2) det finns en skillnad i affektiv lojalitet mellan generation Y och generation babyboomer, att (3) det finns en skillnad i pÄgÄende lojalitet mellan generation Y och generation babyboomer och att (4) det finns en skillnad i normativ lojalitet mellan generation Y och generation babyboomer. Data i form av enkÀter samlades in av 61 arbetstagare (genration Y, N=30, generation babyboomer, N=31) och tre intervjuer genomfördes. För att jÀmför grupperna anvÀndes ANOVA.

Lever 80-talister som de lÀr - en studie av 80-talistchefer pÄ Swedbank

Few generations have gotten as much media attention as Generation Y. Growing up in the digital age Generation Y has become very different from previous generations. An interesting topic is if this is reflected in the way Generation Y act as leaders. The purpose of this study is to describe what kind of leadership Generation Y prefers, to explore how individuals belonging to Generation Y act as leaders and finally to investigate if there is a discrepancy between these two perspectives and if so try to understand it. By reviewing existing research and conducting depth interviews with employees and managers at a Swedish bank we recognize preferences in a number of categories, which Generation Y require from leaders.

Generation Y : De nya konsumenterna

De kallas generation K för kartlagd, generation O för ordning, generation Why för varför, generation C för content (innehÄll). De kallas homo zappiens för hur de zappar sig igenom livet.Generation Y Àr dagens unga vuxna som Àr uppvuxna i ett högteknologiskt samhÀlle. Deras sÀtt att konsumera och leva skiljer sig frÄn tidigare generationer. Den allmÀnna bilden av generation Y Àr en lat, slösaktig generation, som Àr bortskÀmda av sina förÀldrar och stÀller höga krav som konsumenter. Detta examensarbete behandlar begreppet generation Y och fokuserar pÄ att kartlÀgga vem de Àr och deras förhÄllande till konsumtion och mÀrken.

Generation X och Generation Y - en komparativ studie

Syfte: Syftet med denna uppsatts Àr att öka förstÄelsen för vilken pÄverkan samt uppfattning som föreligger vid anvÀndningen av celebriteter i olika marknadsföringsÄtgÀrder betrÀffande Generation X respektive Y ur ett svenskt perspektiv. Metod:Detta Àr en empirisk studie med hermeneutisk förgrund som genomförts med intentionen att undersöka hur marknadsföring innehÄllande celebriteter uppfattas och i förlÀngningen pÄverkar de bÄda generationerna. DÄ vi har för avsikt att fÄ en mer djupgÄende förstÄelse betrÀffande problemet har vi valt att genomföra fokusgruppsintervjuer. Slutsats: Vi har kommit fram till att det finns en del intressanta skillnader, men Àven likheter, mellan generationerna. Denna komparativa studie har bidragit till en fördjupad vetskap om bÄde hur diversifierade uppfattningarna Àr samt hur olik pÄverkan kan vara frÄn generation till generation..

Upplevelsebaserade fritidsaktiviteter för generation Z : En konceptutveckling för ungas delaktighet i Allhuset, PiteÄ

Syftet med studien Àr att undersöka ungdomar tillhörande generation Zs behov och önskemÄl av fritidsaktiviteter i PiteÄ för att sedan utveckla ett koncept för hur utformandet av aktiviteterna kan gÄ till. Detta pÄ grund av ett uttryckt behov hos PiteÄ kommun av fritidsaktiviteter för ungdomar i en del av Allhuset. För att skapa aktiviteter som attraherar generation Z Àr det viktigt att förstÄ generation Zs karakteristiska drag samt ha en förstÄelse för dagens upplevelsesamhÀlle. Vi har anvÀnt oss av aktionsforskning och dess lÀrandeprocess för att ringa in problemet och samtal har förts med tre fokusgrupper med deltagare tillhörande generation Z. Ett koncept för hur utformandet av aktiviteterna kan gÄ till har skapats..

InnehÄllsmarknadsföring pÄ sociala medier : En studie om Generation Y:s mottaglighet i sociala mediekanaler

By reading earlier research on Generation Y, content marketing and on social media during the working process the problem has gradually changed, in accordance with an abductive research approach. The study focus has developed from examine marketing methods on marketing towards Generation Y to include on what social media platform Generation Y is most susceptible for content marketing.The purpose of this study is to help companies whose target market is Generation Y to aim their content marketing through the right distribution channels, to save time and money. To meet this objective and to answer the main question of this study, empirical data was collected through a web based, quantitative survey which was completed by a total of 301 respondents, all of them belonging to Generation Y. The collected quantitative data was contrasted with existing theory and was analysed.The study concluded that Facebook is the social media channel where Generation Y feel most susceptible for content marketing, followed by YouTube. .

Generation Y - Vad hÀnder nÀr individualisterna tar över

Background: At this present moment, one of the largest changes in the Swedish employment market is occurring, as the people born in the 1940's are retiring. The Generation Y, people born in the 1980's, will enter. Will this have an affect on motivation and leadership, and in that case, in what way Aim: The purpose of this essay is to investigate whether or not Generation Y (born in the 1980's) has an effect on the perceptions on how to lead and motivate employees. Based on research and our empirical results from qualitative interviews at one of Sweden's largest banks, our research questions are:1. Are executives' and employees' perceptions regarding Generation Y in line with previous research 2.

Generation Y:s arbetsvÀrderingar i praktiken

I och med att Baby Boomers-generationen i allt större grad gÄr i pension upplever företag och organisationer en ökande brist pÄ kompetent personal. Detta har gjort att Generation Y, som ska fylla tomrummet som Baby Boomers lÀmnar efter sig, blir allt mer attraktiva för arbetsgivare. I media och ekonomiska tidskrifter blir vi ofta pÄminda om detta faktum, men frÄgan kvarstÄr, Àr det sÄ att de arbetsvÀrderingar som Generation Y prioriterar faktiskt Äterspeglas pÄ arbetsplatserna? I denna uppsats har en intervju samt en enkÀtundersökning genomförts pÄ det för sin motivation prisbelönade företaget Concrete IT. Studien visar att det undersökta företaget Äterspeglar flertalet av de arbetsvÀrderingar som Generation Y vÀrdesÀtter och bör anses vara attraktivt för Generation Y.

The Beat Generation: Diskursanalys av identitetskonstruktionen bakom begreppet Beatnik i sex amerikanska tidskrifter 1957-1961

This masters thesis looks at the reception of the beat generation in six given American magazines spanning through the years 1957-1961. The study is basically one of literaty reception. The aim is to see how and if the institution of literature handed the beat generation an identity to go along with their arts. With the use of discourse analysis we have pointed out certain characteristics in the six articles that have been a part of building up an image of the beat generation as a whole. By dividing the result into the two categories social and literary practice we can clearer see what significants were used to create the beat generation.

Generation Y : SĂ„ fungerar framtidens arbetstagare

Arbetsmarknaden genomgÄr just nu ett generationsskifte dÀr den s.k. generation Y (född mellan 1982?1999) stormar ut pÄ arbetsmarknaden. Eftersom olika generationer antas ha olika arbetslivsvÀrderingar har det blivit nödvÀndigt för företags överlevnad att utveckla rekryteringsbudskap och motivationsprogram som tar hÀnsyn till varje generations unika sÀrdrag. En av de största utmaningarna för företagare i den nÀra framtiden Àr dÀrför att förstÄ generation Y:s arbetslivsvÀrderingar.

RiskbenÀgenhet och Generation Y : en kvantitativ studie om hur riskbenÀgenheten pÄverkas hos Generation Y ur ett demografiskt perspektiv.

Ungdomarna idag tillhör en generation som kallas för Generation Y och de sÀrskiljer sig frÄn tidigare generationer med ett antal karaktÀristiska drag. Dock, Àr det inte endast dessa drag som kan urskiljas utan Àven ett annorlunda riskbeteende gentemot tidigare generationer. Experter Àr eniga om att det finns ett flertal faktorer som pÄverkar individers riskbenÀgenhet och att faktorerna varierar beroende pÄ individens Älder. Detta leder oftast till att nÀr Àmnet undersöks, riktar forskarna in sig pÄ en viss Äldersgrupp eller generation. Det begrÀnsat med forskning som specifikt tar upp Generation Y och riskbenÀgenhet. DÀrav Àr syftet med denna forskning att undersöka hur utvalda demografiska faktorer pÄverkar riskbenÀgenheten hos studenter ur Generation Y. Uppsatsen antog en positivistisk forskningsfilosofi med ett beskrivande syfte.

Generation X och Y- deras behov av ledarskap i arbetslivet

PÄ arbetsmarknaden finns det Ätminstone tre olika generationer. DÄ alla generationer fostras pÄ olika sÀtt beroende pÄ nÀr de Àr uppvÀxta kan det skapas svÄrigheter kring samarbete, ledarskap och lojalitet i arbetslivet. Vissa menar att dessa generationer Àr vÀldigt olika och att de behöver olika typer av ledarskap. Denna studie behandlar skillnader och likheter mellan generation X och Y och hur de ser pÄ hur deras nÀrmsta chef och hur organisationen bör vara. Resultaten av denna kvalitativa intervjustudie med totalt Ätta respondenter visar att det finns indikationer pÄ en skillnad mellan generation X och Y dÄ de beskrivit att de har olika behov och uppskattar olika typer av ledare.

1 NĂ€sta sida ->